Nehody na přejezdech ve Studénce a Frýdku-Místku, ale nejen tam nás inspirovaly k vydání tohoto článku nebo spíš odkazů na již vydané články. 

Vyhněme se důvodům proč se do této situace nedostat a řekněme si, co si počít v případě, že se již v takovéto situaci ocitnete...

1. Nepanikařte, ale neváhejte - jde-li to, pokuste se stihnout projet pod závorami. Doba od mezi spadnutím závor a příjezdem vlaku by se měla pohybovat mezi 10 - 20 vteřinami. Máte-li s sebou spolucestujícího, poproste ho o zvednutí závor, mělo by to jít snadno. Lze případně projet i skrz závory - jsou totiž konstruovány tak, že Vám dovolí, abyste je prorazili. Závory jsou pouze doplňkovou výstrahou zásadní a směrodatná je světelná signalizace! Pokud nemáte jinou možnost OKAMŽITĚ opusťte vozidlo a odeberte se do bezpečné vzdálenosti!

2. Pokud máte čas - nevidíte vlak, ale nemáte možnost se z kolejiště dostat i s vozem do bezpečí (např. kvůli poruše vozu) NEPRODLENĚ auto opusťte a odběhněte daleko od přejezdu - volejte tísňovou linku 112. Nahlaste operátorovi číslo přejezdu - je viditelné na sloupu, na kterém je umístěná světelná signalizace nebo dopravní značka s výstražným křížem doplněným značkou STOP. Začíná vždy písmenem "P" a je vytištěno černě na reflexní folii.

3. Nemáte-li po ruce telefon, opusťte automobil, běžte MIMO KOLEJE naproti jedoucímu vlaku a dejte strojvedoucímu znamení jakýmikoliv prostředky. Doporučuje se zejména krouživý pohyb rukou (jak můžete vidět na přiloženém videu).

 

instruktážní video Řešení kritických situací na železničních přejezdech

schematické zobrazení postupu od Jakuba Meinlschmidta